17 pro 2021

EUROPSKA KOMISIJA PODUZIMA MJERE ZA POBOLJŠANJE CJELOŽIVOTNOG UČENJA I ZAPOŠLJIVOSTI

Na sastanku na vrhu o socijalnim pitanjima u svibnju u Portu čelnici EU-a podržali su cilj na razini EU-a da do 2030. u osposobljavaju svake godine sudjeluje 60 % svih odraslih. Europska Komisija predstavila je prijedloge preporuka Vijeća o individualnim računima za učenje i o mikrokvalifikacijama da bi pomogla državama članicama u ostvarivanju tog cilja, kako je najavljeno u Programu vještina i Komunikaciji o europskom prostoru obrazovanja iz 2020.

Pojedinci s dobrim vještinama mogu bolje iskoristiti nove prilike i imaju sigurnosnu mrežu u nesigurnim vremenima. Zahvaljujući vještinama promiču se uključivost i društveni napredak, a gospodarstvo dobiva kvalificiranu radnu snagu potrebnu za rast i inovacije.

Uspjeh digitalne i zelene tranzicije ovisi o radnicima s odgovarajućim vještinama. Pandemija bolesti COVID-19 dodatno je ubrzala potrebu za prekvalifikacijom i usavršavanjem radne snage radi prilagodbe promjenjivom tržištu rada i odgovora na potražnju u različitim sektorima.

Unatoč tome, premalo ljudi sudjeluje u redovitim aktivnostima učenja nakon početnog obrazovanja i osposobljavanja jer često nemaju novca ili vremena za usavršavanje i učenje novih vještina ili nisu svjesni mogućnosti za učenje i njihovih koristi. Na primjer, određena razina digitalnih vještina potrebna je na više od 90 % sadašnjih radnih mjesta i u gotovo svim sektorima, ali je 2019. samo 56 % odraslih imalo osnovne digitalne vještine.

Danas donesenim dvama novim prijedlozima o individualnim računima za učenje i o mikrokvalifikacijama pomoći će se u rješavanju tih problema jer će se ljudima omogućiti da pronađu više ponuda za učenje i prilika za zapošljavanje.

 

INDIVIDUALNI RAČUNI ZA UČENJE

Prijedlogom Komisije nastoji se osigurati da svi cijelog života i neovisno o tome jesu li trenutačno zaposleni imaju pristup relevantnim mogućnostima osposobljavanja koje su prilagođene njihovim potrebama.

Predložena preporuka Vijeća stoga se odnosi se na uklanjanje glavnih prepreka koje ljude sprečavaju u osposobljavanju (motivacija, vrijeme i novac) te se države članice poziva da zajedno sa socijalnim partnerima:

uvedu individualne račune za učenje i osiguraju prava na osposobljavanje za sve radno sposobne odrasle osobe

definiraju popis kvalitetnih osposobljavanja koja su relevantna za tržište rada i prihvatljiva za financiranje s individualnih računa za učenje i da taj popis učine dostupnim putem digitalnog registra, na primjer s mobilnog uređaja ponude mogućnosti za profesionalno usmjeravanje i potvrđivanje prethodno stečenih vještina te plaćeni dopust radi osposobljavanja.

Ovaj je prijedlog inovativan jer su u njemu pojedinci glavni element razvoja vještina. Osim toga, države članice pozvane su da prilagode financiranje u skladu s potrebama pojedinaca za osposobljavanjem.

 

MIKROKVALIFIKACIJE

Mikrokvalifikacije potvrđuju ishode učenja nakon kratkog iskustva učenja (npr. kratki tečaj ili osposobljavanje). One su fleksibilne i ciljano pomažu ljudima u razvoju znanja, vještina i kompetencija koje su im potrebne za osobni i profesionalni razvoj.

Cilj je Komisijina prijedloga omogućiti upotrebu mikrokvalifikacija među institucijama, poduzećima, sektorima i granicama. U tu svrhu države članice trebale bi dogovoriti:

  • zajedničku definiciju mikrokvalifikacija;
  • standardne elemente za njihov opis;
  • glavna načela za njihovo oblikovanje i izdavanje.

Želi se osigurati da mikrokvalifikacije budu visoke kvalitete i da se izdaju na transparentan način kako bi se učvrstilo povjerenje u sadržaj koji potvrđuju. Time bi se poduprla upotreba mikrokvalifikacija među učenicima, radnicima i tražiteljima zaposlenja koji od njih mogu imati koristi. Prijedlogom se uvode i preporuke o mikrokvalifikacijama u obrazovanju i osposobljavanju te u politikama tržišta rada. To bi ljudima trebalo omogućiti da steknu nove ili dodatne vještine na prilagođen način, uključiv za sve. Europski pristup mikrokvalifikacijama važna je vodeća inicijativa za uspostavu europskog prostora obrazovanja do 2025. One mogu biti dio ponude učenja uključene u individualne račune za učenje.

 

Više informacija o navedenom dostupno je OVDJE.

Print Friendly, PDF & Email

Povezani članci